SOP 49: Kenneth Denton Shoesmith – en postkort-kunstner i Norge? (2008)

Av: Christopher John Harris, Artikkel: 2008, SOP nr: 49

”Picture Post Card Monthly” for juni 2008 trykte et tegnet postkort med cruiseskipet ”Atlantis” i Stockholm i mellomkrigstiden. Kunstneren, eller tegneren av kortet signerte kortet ”Kenneth D. Shoesmith”, og PPM hadde en liten billedtekst om han og skipet. Vår formann, Bjørn Milde, sannsynligvis i likhet med en del andre, kjente igjen både kunstneren og skipet, og han spurte meg om jeg kunne skrive litt om begge.

Kenneth-Denton-Shoesmith-SOP-49

Jeg er ingen ekspert på disse, men alle som har samlet postkort av skip i Norge vil kjenne igjen kortene tegnet av Shoesmith. Det er ikke alle som vil kjenne navnet ”Shoesmith”, og egentlig vet vi svært lite om mannen, men hans stil er lett å kjenne igjen. Han er faktisk en av de mest ”reproduserte” av alle postkort-kunstnere, men det som er mest reproduserte er plakatene han tegnet. Det er bemerkelsesverdig at så lite er skrevet om Shoesmith når vi vet at hans malerier er svært etterspurte, og kortene likedan. Det skal finnes en liten bok eller hefte om Shoesmith som er publisert i Sør-Afrika i 1982. Jeg har ikke fått tak i den, trass iherdige forsøk.

T.v: Postkort tegnet av Shoesmith som viser skipet «Atlantis i Norge.

En nord-engelsk sjømann

Kenneth Denton Shoesmith var født i Halifax, Yorkshire, i 1890. Byen er en innenlands industriby som ikke er kjent for å frembringe hverken kunstnere eller kjente sjøoffiserer, men Shoesmith flyttet fra Halifax til kystbyen Blackpool. Blackpool er en kjent ferieby for arbeiderklassen i nord-England, og har en mini versjon av Eiffeltårnet, ”The Blackpool Tower” – et yndet postkortmotiv.

Shoesmith-2

Det sies at Shoesmith viste kunstneriske talenter i unge alder, men han fikk ingen formell kunstnerutdanning. Han skal ha tatt et brevkurs i kunst! Istedenfor ble han sjøkadett ombord i HMS Conway i 1906 ( Det står 1909 enkelte steder, men i følge hjemmesidene til HMS Conway was Shoesmith ombord mellom 1906-1908). HMS Conway var et gammelt krigsskip bygget av tre i 1850-årene. Opprinnelig het det HMS Nile, men ble døpt om til HMS Conway da det ble tatt i bruk som kadettskip. Unge gutter mønstret på for å lære å bli sjøoffiserer i marinen eller handelsflåten. Vanligvis var de ombord i to år. HMS Conway var ankret opp i elven Mersey, ved Rock Ferry, Birkenhead. En av de andre kjente Conwayguttene var dikteren og forfatteren John Masefield, en av de meste kjente diktere fra 1900-tallet i England. Han skrev, bl.a. to bøker om HMS Conway, og på forsiden til den ene er det et maleri av skipet, malt av Kenneth D. Shoesmith. Masefield og Shoesmith var sannsynligvis ombord samtidig, da Masefield er født i 1891.

Da Shoesmith var ferdig på Conway begynte han i ”The Royal Mail Lines Ltd.” og han fortsatte å male i sin fritid. The Royal Mail Lines Limited erstattet The Royal Mail Steam Packet Company som opphørte. Cruisefart var bare en del av selskapets virksomhet, men det ble viktigere og viktigere etterhvert. Skipene var egentlig ikke bygget bare for cruisefart, men fra 1908 ble slike seilaser såpass viktig for selskapet at Royal Mail Lines hevder de var først ute med cruiseskiptrafikk i Verden. Det første cruise til Norge var med ”Amazon” i 1908. Den første ”Arcadian” seilte hit fra 1912, men skipet ble torpedert i 1917. Dette skipet ble erstattet av ”Atlantis” som kom til å være flaggskipet for selskapet. En ny ”Arcadian” kom i 1923.

Passasjerene gikk ombord i Grimsby eller Leith for turene til Norge og Spitzbergen. Skipene seilte til Spitzbergen, Bjørnøya og etterhvert til Island. Fra 1930-tallet averterte selskapet et 7-dagers cruise til Bergen og Fjordane. Dette kostet under 12 pund mens et 22 dagers cruise til Østersjøen kostet over 300 pund.  Cruisene til Norge ble kjent for turene i land med redningsbåtene i  fjordlandskap med få muligheter for landgang for store cruiseskip.

The Royal Mail Lines Ltd. fikk Kenneth D. Shoesmith til å male skipene på turene i Fjordane, Østersjøen og ellers. Maleriene ble produsert som postkort for salg ombord. Det er disse kort vi kjenner igjen fra våre samlinger.

T.v: Postkort tegnet av Shoesmith som viser skipet «Atlantis i Norge.

Shoesmith-3

Shoesmith og Cunard

En eller annen gang i mellomkrigstiden mønstret Kenneth Shoesmith av, og begynte å arbeide for forlaget Thomas Formann. Det var dette forlaget som produserte alt reklamematerialet for bl.a. Cunard Line så vel som for flere andre selskap. I en periode laget Shoesmith plakater for flere jernbaneselskap og det er hans stil som er så karakteristikse for plakater i denne periode. Fra en tidligere litt ”blomstrende” stil begynte Shoesmith å male det som vi kjenner igjen som typisk ”art deco” stil. Fjernsynsseere vil kjenne igjen stilen fra detektiv Hercule Poiret-serien. Postkortene som er gjengitt her er typisk ”art deco”, og mange av plakatene til Shoesmith er malt i samme stil. Han ble medlem av ”The British Society of Poster Designers”. Det var ingen lignende organisjasjon for postkortkunstnere.

Selv om det var plakater, brosjyrer og postkort som har gitt Kenneth Denton Shoesmith et navn i historien til The Royal Mail Lines Ltd., kan det sies at det er hans arbeid for Cunard White Star Lines som er mest kjent.

I 1934 ble Cunard Lines og White Star Lines slått sammen, og i 1935 ble skipet ”Queen Mary” sjøsatt. I perioden 1936-1967 seilte skipet i trafikken mellom Southampton og New York. Jeg husker skipet fra min barn-og ungdomstid i Storbritannia, og jeg husker spesielt godt alt oppstyr da hun ble solgt til USA. I dag kan skipet sees i Long Beach California, og her kan man fremdeles se arbeidet til Kenneth D. Shoesmith.  Førsteklassesalongen ble brukt som kirke på søndager, og her er det et maleri av Shoesmith som ble brukt som altermaleri. Maleriet ble kalt ”The Madonna of the Atlantic”, og er et slags alterskap. Da alteret er lukket, og Madonnamaleriet er skjult, vises det havnescener også malt av Shoesmith.

Shoesmith døde i London

Kenneth Denton Shoesmith døde i Hampstead, London i 1939.Det var hans arbeid med “Atlantis” spesielt som spredte et forlokkende bilde av Vest-Norge og Stockholm til britene. Postkortene fra Norge og Stockholm ble solgt på alle skip som var eiet av Royal Mail Lines Ltd., og selv om skipene seilte i Middelhavet eller til Kanariøyene,  ble kortene fra det kalde nord, med sine varme farger og lyse cruiseskip, kjøpt og sendt hjem.

Enken etter Shoesmith, Sarah Shoesmith, bodde på slutten i County Down i Nord-Irland. I 1975 ga hun hele studioet etter Shoesmith, med mer enn 300 bilder, til Ulster Museum i Belfast.

Jeg vet ikke hvor mange postkort fra Norge som ble laget etter malerier av Shoesmith. Jeg kjenner til 6 eller 7. Jeg vet heller ikke om Shoesmith var i Norge som ung offiser, eller om han malte fra fotografier. En del av detaljene på kortene kan tyde på at han besøkte Vestlandet. Kortene til Shoesmith ble forsøkt etterlignet av andre cruiseselskap, men ingen ble malt så vakkert som originalene malt av ”Kenneth D. Shoesmith”.

Reklamer
%d bloggere like this: