SOP 51: Skipsvrak og bergning (2009)

Av: Christopher John Harris, Artikkel: 2009, SOP nr: 51

SOP51-Skipsvrak-3Få postkort selger så fort og for så høye priser i Norge som gode båtkort. Det er kun gode jernbanekort som konkurrerer med disse. Et eget emne innen tema ”båtkort” er motiver med skipsvrak, og fordi Norge var en såpass viktig sjøfartsnasjon finner vi bilder av norske skip i mange verdensdeler. Når det gjelder skipsvrak er det enkelte områder som var beryktede og som den dag i dag er rene gravplasser for skip fra mange nasjoner. Et slikt utenlandsk område er ”The Lizard”- halvøya, Cornwall i England. Området ligger rundt Lands End, helt sørvest i England.

SOP51-Skipsvrak-1Det var mange norske skip, særlig seilskip, som fant en våt grav på bergene rundt The Lizard, og det er utallige postkort som viser havarerte skip her. Ingenting er mer trist enn synet av et vakkert seilskip som er strandet, få beretninger er så dramatisk som fortellinger om selve ulykken og bergningen etterpå. For mer enn 30 år siden kjøpte jeg en bok i England, ”Shipwreck” av John Fowles, og her var historien til en bestemt familie som i fire generasjoner hadde fotografert skipsvrak utenfor Scilly-øyene og Cornwall. Flere av de beste postkortene med norske skipsvrak fra området er fotografert av et medlem av Gibsonfamilien fra Scilly, øyene vestenfor Lands End. De eldste fotografiene er fra 1860-årene, men de fleste av postkortene er fra de to første tiår av 1900-tallet. Flere av postkortene vi kjenner med norske skipsvrak ved Cornwall, er fotografert av Gibsonfamilien selv om det er andre forlag som har signert disse og utgitt kortene.

Nå med internett og Google kan vi finne gode opplysninger om alle skipsvrak som handler om norske skip, både i inn- og utland. Vi kan google skipene, fotografene, forlag, og selskap som deltok i bergningsaksjoner. Mange dykkerklubber har interessante sider om vrakene, og det ligger flere skipsvrakarkiv ute på nettet. Erlings Skjolds ”Norsk Skipsvrakarkiv” er et pionerverk i så henseende.

SOP51-Skipsvrak-2Flere forfattere har skrevet gode bøker om skipsvrak og her på Vestlandet har vi de tre bøkene til Erik Bakkevik som forteller om skipsvrak fra Åna Sira til Holmengrå. La oss håpe han fortsetter nordover! Så det er bare å finne frem postkortene, slå på datamaskinen eller gå på biblioteket, og finne frem til historien om de sørgelige vrak vi har i våre samlinger.

Et annet sted vi kan finne opplysninger om bergning av skip, særlig her på Vestlandet, men også ellers i Norge, er i arkivet fra Norsk Bjergningskompagniet A/S. Arkivet er i Statsarkivet i Bergen, og fra 14.november blir det lagt ut en del opplysninger og fortellinger fra arkivet på internett. Den andre lørdagen i november hvert år er ”Arkivenes Dag” og det er flere arrangement ved alle arkiv. I år hadde Statsarkivet i Bergen et samarbeid med Bergens Sjøfartsmuseum på ”Maritime familiedager”, og her kan man finne museets register over alle norske maskin- og motordrevne fartøyer koblet opp mot materiale fra Norsk Bjergningskompagniet skannet inn på Statsarkivet i Bergen. Her er det dramatikk med både hurtigruteskip og lokale rutefartøy som Granvin. For alle som har adgang til datamaskiner kan man søke på Digitalarkivet eller Statsarkivet i Bergen, og her vil du raskt kunne klikke deg fram til lenken om skipsregister og bergning. Det burde være noe for alle postkortsamlere som har interesse for skip.

Et godt eksempel på postkort av et norsk skipsvrak ved Cornwall er avbildet her. Det er stålbarken ”Gunvor” som var eiet av skipsreder G.C. Brøvig i Farsund. Det er flere postkort med Gunvor strandet opp mot bergene ved The Lizard. Skipet ble bygget i Rouen, Frankrike i 1895 og fikk navnet ”General Mellinet”. Det hadde en netto tonnasje ca.1500 tonn. I 1905 ble skipet solgt til Brøvig i Farsund. Kapteinen i perioden 1905-1912 var Th. Salvesen ifølge Sjøhistoriske database. En tåket aprilnatt, 5.april 1912, var skipet på vei til Falmouth med bl.a. salpeter fra Caleta Buena, Chile, da det traff klippene ved Black Head, the Lizard. Heldigvis var skipet så nær land at hele den norske besetningen kunne klatre i land ved bruk av ropeladder, og ingen mistet livet. Det var sjelden det gikk så bra med skipene rundt Cornwallkysten. Sjøforklaringen ble holdt i Falmouth og det sies at årsaken til ulykken var uaktsomt navigering. Kapteinen sies å være idømt bøter.

I dag er ”Gunvor” et yndet dykk for sportsdykkere. Det ligger kun på fem til ti meters dyp og dykkere kan se både anker, mastene og store deler av skroget. Dessverre forsvinner mer ved hvert dykk.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: